diumenge, 10 de març del 2013

TRUITA EN SUC D'ULLDEMOLINS

Font: Web turisme Priorat
Avui és el dia de la Truita amb suc a Ulldemolins (es fa un concurs de truites). Aquest és el poble de ma mare.
Ulldemolins pertany a la comarca del Priorat (Tarragona) i està situat a la Vall del riu Montsant, entre les vessants meridionals de la Serra de la Llena i els septentrionals del massís del Montsant. En aquests indrets hi ha nombrosos racons naturals de gran bellesa, als quals cal accedir-hi a peu (Font de la Gleba, Sant Bartomeu, el Toll de l'Ou, les Cadolles Fondes,  ...).
Bé, tornem a la Truita amb suc. Aquest plat és típic d'Ulldemolins i de la comarca del Priorat. És una recepta de quaresma i es pot preparar de mil maneres (amb fesols o espinacs, amb els dos ingredients barrejats, s'hi pot incorporar bacallà, etc.).
Jo la faig com ma padrina i ma mare.
Per si us interessa podeu anar a degustar-la a la Fonda Toldrà, casa on va néixer ma mare i on ma padrina va començar a fer de fonda (hi anaven el mestre, el metge, ...). Posteriorment els tiets ja s'ho van agafar com el seu medi de vida i actualment ho porta la meva cosina Carme.

La recepta és la següent:



Ingredients per 4 persones:

600 gr. d'espinacs congelats
300 gr. de fesols cuits i escorreguts
3 ous
3 o 4 alls i julivert
Oli d'oliva
2 cullerades soperes rasses de farina
Pebre vermell
1 vas d'aigua
1 vas de llet
Sal


Elaboració:

Sofregir un all tallat a quadrets, afegir els espinacs i els fesols i fregir-ho tot, fer una truita i deixar-la refredar.
Mentrestant sofregir els altres 2 o 3 alls i unes fulles de julivert,  també tot talladet; quan els alls agafin color tirar una cullerada o dues de farina, es deix rossejar, i llavors s'hi incorpora  l'aigua freda; fer una mica de xup-xup i tirar-hi un pols de pebre vermell i sal.
Tallar la truita, ja freda, a trossos i posar-la dins el suc.
Deixarem que bulli una mica i finalment i afegirem la llet i que es cogui una mica més. Ha de quedar una salsa clareta.

Observació: En alguna recepta hi posa que els espinacs frescos s'han de murfir. Això vol dir amassegar-los, estrenyer-los amb les mans fins que facin suc. Jo quan ho veia fer a ma mare o a ma padrina m'imaginava que estaven rentant roba a mà.

5 comentaris:

  1. Realment tot això que fas és per llepar-se els dits. Enhorabona!

    ResponElimina
  2. Montse a part de coneixer una mica de historia de Ulldemolins m'has ensenyat una manera de fer la truita molt curiosa. El teu bloc m'encanta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bé, ja m'agradarà saber que tens a veure tu amb Ulldemolins. Ja parlarem demà. Gràcies.

      Elimina
  3. Gracies, m'has ajudat en un treball de l'institut, jo també vaig sempre que puc a Ulldemolins.
    La meva padrina sempre les fa, a mi m'agrada fer-les (pero NO menjar-les)!

    ResponElimina